Hubnutí a dieta
Osobní jídelníček

Pravidla zdravého hubnutí první rychlá pomoc online...

Chci vědět víc >>>
Doporučujeme!

90% sleva na individuální jídelníček od odborníka

Jídelníček za 1.5Kč/den >>>
< zpět
chrom

Chrom a hubnutí

26. Květen 2012


Chrom je důležitý stopový prvek, který pozitivně ovlivňuje lidský organismus a je nezbytný v celé řadě metabolických procesů.  Jeho nedostatek v těle má negativní vliv na zpracovávání bílkovin, cukru a tuku. Chrom jako doplněk stravy byl u nás jedním z prvních známých efektivních prostředků v boji s nadbytečnými tuky.


Co je chrom?

Chrom ve skutečnosti není minerálním prvkem, ale kovem. Naleznete jej v každém živém organismu, kde dopomáhá při metabolickém procesu. Denní doporučená dávka chromu se v různých zemích liší, u nás se doporučuje 200 – 290μg. Chrom se nejvíce vyskytuje v celozrnné mouce, sýru, másle, obilných klíčcích, luštěninách, rybách, drůbežím mase, bramborách, švestkách, ořechách, pivě a hnědém přírodním cukru, či melase. Bohužel tepelným zpracováním se chrom ztrácí. Takže díky současnému stravovacímu stylu získáváme z potravy skutečně jen malé procento chromu. Pokud si tedy chcete s chromem pomoci, budete muset zvolit doplňkovou formu příjmu.

Co byste měli vědět o chromu

Důležité je vědět, že v přírodě existuje tzv. trojmocný a šestimocný chrom. Šestimocný chrom je nebezpečný, protože způsobuje rakovinové onemocnění. Tělu prospěšný je pouze trojmocný chrom. Jestli jste si mysleli, že se začnete ládovat chromem a zázračně zhubnete, tak tomu tak není. Navíc nedoporučuje se užívat chrom ve větších, než doporučených dávek, i když je předávkování chromem spíše výjimečné, ale pokud byste jedli chromu doopravdy nadmíru i ten by mohl mít nakonec karcinogenní účinek. Jezte tedy přesné množství tak, jak je uvedeno na příbalových letácích.

Účinky chromu

Chrom v prvé řadě snižuje chuť na sladké, zajišťuje a podporuje totiž funkci inzulinu, čímž napomáhá vstřebávání cukru a udržuje optimální hladinu cukru v krvi. Kromě toho působí i na metabolismus tuků, kdy stimuluje syntézu mastných kyselin a urychluje jejich přesun do buněk. Vedle toho pozitivně působí na nemocné ledviny, snižuje podrážděnost a cholesterol v krvi. Je důležitý i proto, že umožňuje přeměnu bílkovin a jejich zabudování do svalové hmoty.

Doporučuje se tedy nejen při nadváze, ale také při vysokém cholesterolu, cukrovce a nemocných ledvinách. Ti, jež trápí ledviny, mají totiž obvykle větší ztráty chromu, které se mohou negativně projevit.

Když je chromu málo

Co se děje, když je chromu málo? Bylo zjištěno, že díky stravě a současnému stylu života má člověk nižší příjem chromu, než je jeho doporučená dávka, což má negativní následky. Když je chromu málo, může vás trápit bolest hlavy doprovázené nevolností, máte depresivní náladu, jste unavení a vaše hladina cukru v krvi je poněkud vyšší. Pokud tento stav neřešíte, můžete se dopracovat až k cukrovce.

Hubnutí s chromem

Chrom patří k nejznámějším doplňkovým prostředkům podporující hubnutí. Jeho moc však spočívá v omezení chutí na sladké a snížení potřeby se přejídat. Pokud se rozhodnete sáhnout po potravinovém doplňku s chromem, měli byste vědět, že zpočátku se vaše chuť na sladké může dokonce ještě i zvýšit. Tento stav je způsoben kolísáním cukru v krvi, který přetrvává 1 – 2 týdny po započetí užívání chromu, než se hladina ustálí na novém stupni. Pak vše odezní a vy z této skutečnosti budete už jen těžit.

obrázek: sxc.hu – introgic

Jedna reakce na “Chrom a hubnutí”

  1. tak pujdu do toho . už jednou me to pomohlo ale byl to chroma-slim